Van Zaal Transport uit De Kwakel verzorgde afgelopen jaar het transport van vooral bloemen en planten in één miljoen Deense karren, 400.000 veilingkarren en 200.000 overige laadeenheden in Nederland, België en Duitsland. En dat aantal neemt alleen maar toe. Voor dit transport zet het bedrijf dagelijks circa zestig eigen vrachtauto´s in. In het drukke voorjaar komen daar iedere dag nog zo´n veertig tot zestig voertuigen bij van vaste charters of huurauto´s. Deze halen ‘s nachts bloem en planten op bij kwekerijen om ze te lossen op een van de zeven depots van Van Zaal in Nederland, Duitsland of België. Van daaruit vindt vervolgens overdag de uitlevering van deze goederen plaats aan distributiecentra, tuincentra en diverse groothandels.
Automatisering
Automatisering is voor Merijn van Zaal, samen met zijn vrouw Natasja eigenaar van het gelijknamige bedrijf, erg belangrijk. ¨Wij zelf, maar ook onze opdrachtgevers moeten tijdens het transport exact kunnen zien op welk depot of andere plaats de producten zich bevinden. Daarnaast bespaart het de betrokken partijen tijd als het gaat om orders doorgeven en kunnen wij op basis van deze systemen onze ritten zo efficiënt mogelijk indelen. We werken daarvoor met ERP van Dynamics NAV en het automatisch plansysteem ORD van Ortec. Inmiddels wordt 80 procent van onze ritten automatisch gepland. De 20 procent die niet automatisch wordt gepland bestaat vaak uit onverwachte orders en ritten die -vaak ´s nachts- nog tussendoor komen.¨
Dashboards
Mede doordat Van Zaal te maken heeft met piekperiodes wil hij precies weten hoe zijn bedrijf er cijfermatig voor staat en wil hij er bovenop zitten. ¨De enige manier om dat te kunnen doen, is snel beschikken over cijfers van bijvoorbeeld kilometerkosten, rendement per klant, ingezette uren op de verschillende depots enzovoorts. Dat is namelijk dé manier om snel te kunnen (bij)sturen en ook te kunnen bepalen hoeveel mensen en materieel we moeten, maar ook ´mogen´ inzetten. Dat laatste om de kosten goed in de hand te houden.¨ Om die sturingsinformatie snel en inzichtelijk voor handen te hebben, werkt Van Zaal sinds enige tijd met de Power BI-dashboards van de EQ Group. ¨Power BI is een -zoals ik dat noem- vervolg op Excel waarmee we gemakkelijk dashboards en rapportages kunnen realiseren aan de hand waarvan we continu en realtime inzicht hebben hoe de zaken ervoor staan.¨
Input-output
Van Zaal werkte hiervoor met lokaal geïnstalleerde software, maar hij geeft de voorkeur aan dit systeem van Microsoft. ¨Het is gebruiksvriendelijker en dus laagdrempeliger, meer up-to-date, real time, met minder links én goedkoper. We hoeven nu niet te investeren in een softwarepakket. We betalen een abonnement per gebruiker per maand. Ideaal dus. Je moet er alleen wel voor zorgen dat er bedrijfsbreed de juiste en meest actuele informatie in het systeem wordt gezet. Anders zijn de rapportages en info die de dashboards genereren gebaseerd op rommel en dus waardeloos. Pas als je weet dat de input goed is, dan weet je ook zeker dat de output betrouwbaar is. Ook daar hebben we bedrijfsbreed stappen in moeten maken. Maar dat is gebeurd en daar hebben we nu profijt van. We willen nu ook met meer dashboards gaan werken, bijvoorbeeld per afdeling. Op die manier krijgen meer medewerkers continue en real time overzichtelijk en snel de informatie die ze nodig hebben om tot betere resultaten te komen.¨
Bovenstaande artikel verscheen eerder in ‘Transport & Logistiek’ van mei 2017.
Comments are closed.