Combex Bouwlogistiek is een transportbedrijf in Eastermar (Friesland), gespecialiseerd in bouwlogistiek. Ze rijden voor toeleveranciers en producten van ruwbouw, zoals betonelementen en bouwmaterialen. Met 150 vrachtwagens bezorgen ze op bouwplaatsen in de gehele Benelux. Begin 2018 koos Combex voor TransportBI, de business intelligence oplossing EQ Group, speciaal voor transportbedrijven. TransportBI is gebaseerd op Microsoft PowerBI.
Marco Winder, Algemeen directeur van Combex, vertelt over de keuze voor TransportBI én over hun ervaringen met TransportBI.
Koppeling met Plan&Go
EQ Group heeft samen met de dataspecialist van Combex de koppeling met gegevens uit Plan&Go (Centric) gerealiseerd. Volgens Marco was dat nog best een uitdaging, vooral om de juiste gegevens met elkaar te combineren. Maar dat is gelukt, zelfs zónder dat de dagelijkse operatie hier iets van heeft gemerkt.
Vervanging voor Excel
Voorheen werkte Combex met zeer uitgebreide Excel rapportages. “Wat we met die rapportages konden, was op zich toereikend. Maar het kostte het ons elke periode opnieuw heel veel tijd om ze te realiseren. Om die tijd te besparen, hebben we gekozen voor TransportBI. Nu hebben we direct inzicht in de cijfers, op elk gewenst moment. Daar komt nog bij dat we gebruik maken van verschillende IT-toepassingen. Daarmee hebben we de beschikking over heel veel informatie, maar die moeten we wel eerst samenvoegen. TransportBI weet die data uit verschillende systemen eenvoudig te bundelen in één overzichtelijk dashboard.”
Op elk moment inzicht in de cijfers
Combex draait nu een paar maanden met TransportBI. Ze zijn gestart met de standaard rapportages van TransportBI, die ongeveer hetzelfde boden als hun Excel rapportages. “Maar”, zegt Marco, “het grote verschil is dat we die inzichten nu real time beschikbaar hebben, zonder verzameltijd. Dat is enorme winst!” Combex deelt periodiek bepaalde kpi’s met haar klanten. Online kunnen klanten zelf de gegevens bekijken en de leverbetrouwbaarheid kunnen ze zelfs per dag bekijken. Maar ook wat er vervoerd moest worden, in relatie tot wat Combex daarvoor heeft moeten doen. “Daaraan kunnen we zien of we de lege kilometers hebben verlaagd, of een hogere beladingsgraad hebben gerealiseerd. Of dat we beduidend meer vrachten hebben kunnen wegbrengen met de garantie-eenheden, aldus Marco.”
Veel mooier dan Excel
Twee medewerkers hebben inmiddels een PowerBI-training gevolgd. Voorheen werkten zij met Excel rapportages. Marco: “Of PowerBI moeilijker is dan Excel? Nou nee, zeker niet qua zoek- en filterfunctionaliteit. Het is ook veel overzichtelijker!
Je moet goede kennis hebben van hoe de data van Combex is ingericht en je moet goed weten hoe PowerBI werkt. En dat is niet zondermeer eenvoudig. Maar je kan op veel meer manieren presenteren en je kan veel eenvoudiger data combineren vanuit verschillende IT-toepassingen. Eén collega bouwt bijna dagelijks nieuwe rapporten in PowerBI, die is er echt heel handig mee.
Met Excel rapportages waren we afhankelijk van de (kennis van) 1 of 2 collega’s. Nu hebben we elk moment inzicht in onze performance. En als we een extra overzicht willen, dan zijn er nu meerdere collega’s hier die dat kunnen, en we kunnen dat natuurlijk ook nog aan EQ Group vragen. Zo zijn we dus veel minder afhankelijk van één Excel kunstenaar!”
Achtergrond kennis
Marco is een voorstander van het delen van informatie, omdat je daarmee andere inzichten en ideeën krijgt. Maar hij is wel voorzichtig met het zomaar opengooien van rapportages; “Je moet de achtergrond van de data begrijpen, om de cijfers goed te kunnen interpreteren. Anders kunnen er verkeerde conclusies getrokken worden.”
Marco is heel enthousiast over de mogelijkheden in PowerBI om gegevens uit verschillende ICT-toepassingen te koppelen. Ook vindt hij het prettig dat hij minder afhankelijk is van ICT-leveranciers voor het maken van rapportages, want bij Combex maken ze die nu gewoon zelf.
Als ik Marco vraag wat hij écht heel gaaf vindt aan TransportBI, dan zegt hij dat, terwijl wij zitten te praten, hij naar een bepaald rapport kijkt op zijn telefoon, waarin hij ziet dat vandaag, tussen zes uur en tien uur ’s ochtends 73% van de vrachten afgeleverd moeten worden. Ik heb direct de data voorhanden over een onderwerp waar wij intensief met onze opdrachtgevers overleg over voeren, maar nu op basis van bijna real-time data.
Comments are closed.