Frans de Wit is een logistiek dienstverlener, gevestigd in Moerdijk. Het bedrijf, in 1979 opgericht door Frans de Wit, is gespecialiseerd in de opslag en het transport van gassen en chemicaliën. Sinds 2011 is zijn zoon Lars, samen met Remco Verhaegen, eigenaar van Frans de Wit Transport.
Frans de Wit maakt gebruik van Transics boordcomputers en het TMS-systeem TAS. Er was behoefte aan meer rapportage en inzicht, maar die was niet eenvoudig inzichtelijk en ook niet makkelijk te combineren.
Een BI-tool werd gezocht. De keuze werd al snel gemaakt voor Transport-BI. Lars: “We hadden uiteraard zelf een wensenlijst. Maar we waren erg benieuwd naar wat er als standaarden rond gaan in de markt. En dan merk je dat de uitgebreide transportervaring van Erik van Bueren terug te zien is in de standaard dashboards van TransportBI. Dat gaf de doorslag.”
TransportBI wordt nu eerst gebruikt voor de transportactiviteiten, maar het is de bedoeling dat dat wordt uitgebreid naar de bedrijfsonderdelen verhuur en opslag.
Lars noemt het rapport ‘wachttijden per adres’. Als tarieven worden berekend, dan wordt normaal gesproken uitgegaan van de kostprijs. Nu we weten dat op sommige adressen structureel meer tijd nodig is om te laden of lossen, kunnen we daar rekening mee houden bij de calculatie.
Frans de Wit gebruikt TransportBI niet alleen voor operationele en financiële data, maar zetten het ook in voor het proces van dossiers: Lars kan nu zien hoe lang het duurt voordat een dossier wordt gefactureerd nadat de rit is afgerond. Hij ziet nu snel waar de dossiers (te) lang blijven liggen, en kan dan naar oplossingen zoeken om de werkdruk daar te verminderen.
“Tijdens de implementatie kwamen we erachter dat er wat rare pieken in de omzet zaten. Dat kwam door de klanten die alles per maand gefactureerd willen hebben in één dossier. De dossierdatum vertoonde dan een grote piek. Dat heeft EQ Group voor ons opgelost door de omzet van maanddossiers volgens een verdeelsleutel uit te smeren over alle dagen van de maand.”
Reuze meegevallen
Lars: “We hebben een paar keer bij elkaar gezeten. En nu we het gebruiken kom ik nog wat kleine dingen tegen. Maar de implementatie zelf is me reuze meegevallen, ik had verwacht dat er meer energie van mijn kant in had gemoeten.”
Toekomst met TransportBI
In de toekomst zou Lars met TransportBI ook de lifecycle van een tankcontainer willen kunnen volgen. De container wordt bijvoorbeeld opgehaald op de haven, in depot genomen bij Frans de Wit en uiteindelijk weer vervoerd naar de eindbestemming. Deze totale flow is nu niet te volgen, omdat er meerdere systemen gebruikt worden.
Comments are closed.